استعدادهای شهرستانی را به حال خود رها نكنیم



احد ده بزرگی با تاكید بر این كه جشنواره ها وظیفه دارند استعداد ها را پیدا كنند و مورد حمایت قرار دهند، گفت: پس از پایان جشنواره های ادبی استعدادهای جوان شهرستانی را نباید به حال خود رها كنیم.
احد ده بزرگی –نویسنده- در گفت و گو با پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به این كه از حدود 30 سال قبل برگزاری جشنواره در شهرستان ها را تجربه كرده است، گفت: از حدود 30 سال قبل با آقای خسرو آقایاری برگزاری جشنواره های ادبی در شهرستان ها را شروع كردیم و در چند دوره جشنواره شعر و داستان جوان با حوزه هنری همكاری داشته ام.
ده بزرگی گفت: وقتی به مناطق دور افتاده ای كه دسترسی به استان تهران ندارند میرویم و برایشان جشنواره برگزار می كنیم، تمام كسانی كه ذوق و استعداد ادبی دارند تحرك پیدا می كنند و به جشنواره می آیند تا آثار خود را محك بزنند و اگر در میان این افراد كسانی باشند كه استعداد و توانایی خلق اثر ادبی داشته باشند باید از آنها حمایت كرد.
این نویسنده با تاكید بر این كه نباید استعدادهایی كه در جشنواره ها معرفی می شوند رها كنیم، گفت: اگر به شهرستانی می رویم و برنامه می گذاریم و استعدادهایی پیدا می شود، باید از آنها حمایت كنیم تا از دستشان ندهیم.
او افزود: نباید به برگزاری چند شب شعر و كارگاه آموزشی بسنده كنیم، بلكه پس از شناسایی استعدادهای جوان باید برای این ها در اول سال كارگاه هایی گذاشته شود و اگر آثاری دارند بتوانند اثرشان را چاپ كنند.
احد ده بزرگی خاطرنشان كرد: ارتباطی كه میان نویسندگان و شاعران جوان با پیشكسوتان ادبیات برقرار می شود، نباید قطع شود و این ها باید بتوانند از طریق اینترنت و نامه و تلفن تماس داشته باشند و با یكدیگر در ارتباط باشند.
وی نسل امروز نویسندگان را متفاوت از نسل های گذشته دانست و گفت: هر نسلی جایگاه خودش را دارد، در زمان دفاع مقدس دوستان با پوست و گوشت و استخوان آن فضا را حس كردند و آثاری كه در آن باره می نوشتند با همان حس و حال بود و نمی توانیم توقع داشته باشیم بچه های الان كه دفاع مقدس را ندیده اند با آن شور و حال درباره جنگ تحمیلی شعر و داستان بگویند.



قسمت نظرات غیر فعال میباشد

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره